Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/1427
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: TONINI, Andréa
COSTAS, Fabieane Adela Tonetto
Title: Escola inclusiva: o desbelar de um espaço multifacetado
metadata.dc.terms.title: Revista Educação Especial
metadata.dc.terms.source: Santa Maria
26
metadata.dc.format.medium: 61-74
Issue Date: 2005
ISSN: 1984-686X
metadata.dc.language: pt
Abstract: We show briefly the evolution of the stages of the special education, emphasizing the Integration and Inclusion as well we set some international and national documents that come from the changes of conceptions concerning handicapped people and educational processes, including here the special teaching and the regular teaching. In order to set the Integration/Inclusion process we did a report of the action-research that we have been doing at a Escola Estadual de Ensino Básico in Santa Maria/RS that has the Comprehensive School as proposal. So, we are in search of action strategies in association with educators, students and families in order to implement gradually and in a well-succeeded way the comprehensive education project.

Presentamos brevemente la evolución de las fases de la educación especial, poniendo mayor énfasis en la Integración e Inclusión, así como señalando algunos documentos internacionales y nacionales derivados de cambios en las concepciones sobre las personas con necesidades educativas especiales y procesos educativos, incluyendo en estos los especiales. educación y educación regular. Con el fin de contextualizar el proceso de integración / inclusión, realizamos un informe de la investigación acción que estamos realizando en una Escuela Estatal de Educación Básica, ubicada en la ciudad de Santa María / RS, que tiene como propuesta la Escuela Inclusiva. Así, buscamos construir estrategias de acción con educadores, estudiantes y familias, que permitan la implementación paulatina pero exitosa del proyecto de educación inclusiva.

Apresentamos de forma breve, a evolução das fases da educação especial, dando maior ênfase na Integração e Inclusão, bem como apontamos alguns documentos internacionais e nacionais oriundos das mudanças de concepções em relação às pessoas com necessidades educacionais especiais e aos processos educacionais, incluindo nestes o ensino especial e o ensino regular. Para contextualizar o processo de integração/inclusão fizemos um relato da pesquisa-ação que estamos realizando em uma Escola Estadual de Ensino Básico, localizada na cidade de Santa Maria/RS que tem como proposta a Escola Inclusiva. Assim, buscamos construir estratégias de ação junto aos educadores, alunos e famílias, que possibilite a implementação gradual, porém bem sucedida, do projeto de educação inclusiva.
Keywords: Special education
Integration
inclusion
Regular teaching
Educación especial
Integración
inclusión
Educación regular
Educação especial
Integração
inclusão
Ensino regular
Citation: TONINI, Andréa; COSTAS, Fabieane Adela Tonetto. Escola inclusiva: o desbelar de um espaço multifacetado. Revista Educação Especial , Santa Maria, v.26, p. 61-74. 2005. http://dx.doi.org/10.5902/1984686X. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/4399. Acesso: 2021-06-30
metadata.dc.identifier.doi: http://dx.doi.org/10.5902/1984686X
metadata.dc.identifier.url: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/4399
metadata.dc.subject.classification: Nível teórico
Appears in Collections:Revista Educação Especial

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.