Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/1367
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: GUENTHER, Zenita C.
Title: Dotação e talento: reconhecimento e identificação
metadata.dc.terms.title: Revista Educação Especial
metadata.dc.terms.source: Santa Maria
28
metadata.dc.format.medium: 195-208
Issue Date: 2006
ISSN: 1984-686X
metadata.dc.language: pt
Abstract: This article starts presenting what is known on the subject of recognizing giftedness and talent in school-aged children. There follows an overview and discussion of the methodology developed by Dr. Zenita Guenther, of the Center for the Development of Potential and Talent (CEDET) in Lavras, Minas Gerais, Brazil. The theoretical bases, the procedures for data collection in schools and for data analysis are discussed. The article concludes with a summary of the validating study conducted by the author with the financial support of FAPEMIG (Fundação de Apoio á Pesquisa de Minas Gerais) in 1997.

Este artículo presenta una visión general del conocimiento existente sobre reconocimiento y ubicación de potencial, dotación y talento en los estudiantes, como una introducción a la discusión de la metodología de identificación desarrollada para el Centro de Desarrollo de Potencial y Talento, CEDET, de Lavras, MG, por Guenther. A continuación se detallan los puntos básicos de esta metodología, partiendo del tratamiento teórico, instrumental y de los datos recogidos en las escuelas regulares, y finalizando con una síntesis del estudio para su validación científica, realizado por el autor y equipo en 1997, en un convenio con UFLA - FAPEMIG - CEDET.

O presente artigo expõe uma visão geral do conhecimento existente sobre reconhecimento e localização de potencial, dotação e talento em escolares, como introdução à discussão da metodologia de identificação desenvolvida para o Centro para Desenvolvimento do Potencial e Talento, CEDET, de Lavras, MG, por Guenther. Segue-se um detalhamento dos pontos básicos dessa metodologia, partindo do referencial teórico, instrumental e processamento de dados colhidos nas escolas regulares, e terminando com uma síntese do estudo para validação cientifica, conduzido pela autora e equipe em 1997, em convênio UFLA - FAPEMIG - CEDET.
Keywords: Gifted identification
Giftedness education
Talent recognition
CEDET
Identificación de talentos
Dotación
Superdotación
CEDET
Identificação de talentos
Dotação
Superdotação
CEDET
Citation: GUENTHER, Zenita C. Dotação e talento: reconhecimento e identificação. Revista Educação Especial , Santa Maria, v.28, p. 195-208. 2006. http://dx.doi.org/10.5902/1984686X. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/4281. Acesso: 2021-06-30
metadata.dc.identifier.doi: http://dx.doi.org/10.5902/1984686X
metadata.dc.identifier.url: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/4281
metadata.dc.subject.classification: Nível teórico
Appears in Collections:Revista Educação Especial

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.