Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/1362
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: ROSSI, Tânia Maria de Freiras
CARVALHO, Erenice Natália Soares
Title: Investigando o espectro do autismo: perfil do alunado e intervenção educacional na rede pública do Distrito Federal
metadata.dc.terms.title: Revista Educação Especial
metadata.dc.terms.source: Santa Maria
29
metadata.dc.format.medium: 67-84
Issue Date: 2007
ISSN: 1984-686X
metadata.dc.language: pt
Abstract: This paper presents a research project on The Disturbances of the autism specter - educational intervention and profile of students in the public educational system on Federal District, that integrates the Program of Support to the Special Education, one initiative of the Secretariat of Special Education, in partnership with the Coordination of Perfectioning of Staff of Superior Level (CAPES) of the Brazilian Ministry of Education. This institution comes placing technician and financiers investments to support and to stimulate researches in special education. As such, the project is directed to the accomplishment of inquiries and studies concerning the inclusion of people with disturbances of the autism specter and enabling, in broad level, professionals who act in special education. It intends to be one, amongst the multiple instruments and actions, which makes possible the attendance of the current educational prerogatives that conduct the National Politics of Education: school inclusion of all pupils. Literature about points out that there still is a great contingent of people with and without deficiency, out of school, excluded from the educational process and the specialized educational attendance, in spite of the efforts being made in this direction. The specialized educational attendance to the pupils with deficiency used to be developed, in priority, inside classrooms and special schools, resources rooms, among other modalities. A situation the actual politics intend to revert, converging efforts in the direction of offering technician and financiers inputs to create conditions of sustentability to this attendance in common classrooms, as it praises the principles of the pertaining to school inclusion mainly those with autism.

El proyecto de investigación Trastornos del espectro autista - perfil del alumno e intervención educativa en la red pública del Distrito Federal forma parte del Programa de Apoyo a la Educación Especial, una iniciativa del Departamento de Educación Especial, en alianza con Capes, que viene asignando recursos técnicos y para apoyar y fomentar la investigación en educación especial. Como tal, el proyecto tiene como objetivo la realización de investigaciones y estudios sobre la inclusión de personas con trastornos del espectro autista y la formación, a nivel de posgrado lato y stricto sensu, de profesionales que trabajan en educación especial. Pretende ser uno de los múltiples instrumentos y acciones que permitan cumplir con las actuales prerrogativas educativas que rigen la Política Nacional de Educación: la inclusión escolar de todos los estudiantes. La literatura señala que aún existe un gran contingente de personas con y sin discapacidad, sin escolaridad, excluidas del proceso educativo y de la atención educativa especializada, a pesar de los esfuerzos realizados hasta ahora en este sentido. La asistencia educativa especializada a estudiantes con discapacidad se estaba desarrollando, principalmente, en aulas y escuelas especiales, en salas de recursos, a través de servicios de roaming, entre otras modalidades, situación que la política actual pretende revertir, encaminando esfuerzos a ofrecer insumos técnicos y financieros para crear condiciones sostenibles para este servicio en la clase común, tal y como defiende el principio de inclusión escolar.

O projeto de pesquisa Perturbações do espectro de autismo - perfil do alunado e intervenção educacional na rede pública do Distrito Federal integra o Programa de Apoio à Educação Especial, iniciativa da Secretaria de Educação Especial, em parceria com a Capes, que vem alocando investimentos técnicos e financeiros para apoiar e incentivar a pesquisa em educação especial. Como tal, o projeto volta-se à realização de investigações e estudos acerca da inclusão de pessoas com perturbações do espectro do autismo e à capacitação, em nível de pós-graduação lato e stricto sensu de profissionais que atuam na educação especial. Pretende ser um, dentre os múltiplos instrumentos e ações, que possibilitem o atendimento das atuais prerrogativas educacionais que regem a Política Nacional de Educação: a inclusão escolar de todos os alunos. A literatura aponta que ainda há um grande contingente de pessoas com e sem deficiência, sem escolarização, excluído do processo educacional e do atendimento educacional especializado, apesar dos esforços até então envidados nesse sentido. O atendimento educacional especializado aos alunos com deficiência vinha sendo desenvolvido, prioritariamente, em classes e escolas especiais, em salas de recursos, por meio de serviços de itinerância, dentre outras modalidades, situação que a política hodierna pretende reverter, direcionando esforços no sentido de oferecer insumos técnicos e financeiros para criar condições de sustentabilidade a esse atendimento na classe comum, como preconiza o princípio da inclusão escolar.
Keywords: Specialized educational
Inclusion
Espectro de autismo
Educación especial
Inclusión
Espectro de autismo
Educação especial
Inclusão
Citation: ROSSI, Tânia Maria de Freiras; CARVALHO, Erenice Natália Soares. Investigando o espectro do autismo: perfil do alunado e intervenção educacional na rede pública do Distrito Federal. Revista Educação Especial , Santa Maria, v.29, p. 67-84. 2007. http://dx.doi.org/10.5902/1984686X. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/4179. Acesso: 2021-06-30
metadata.dc.identifier.doi: http://dx.doi.org/10.5902/1984686X
metadata.dc.identifier.url: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/4179
metadata.dc.subject.classification: Nível teórico
Appears in Collections:Revista Educação Especial

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.