Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/1256
metadata.dc.type: Artigo
metadata.dc.creator: OLIVEIRA, Francisco Vieira de
BARBOSA, Joaquim Gonçalves
metadata.dc.creator.orcid: https://orcid.org/0000-0002-8463-2034
https://orcid.org/0000-0001-6296-4276
Title: Corpo e ciência do conhecimento disciplinar à visão plural
metadata.dc.terms.title: ETD - Educação Temática Digital
metadata.dc.terms.source: Campinas, SP
23
1
jan./mar.
metadata.dc.format.medium: 192-211
Issue Date: 2021
ISSN: 1676-2592
metadata.dc.language: pt
Abstract: In this brief essay, we seek to reflect on how reason has devoted the division of man in body and soul and on how this duality was revealed in the hierarchical tradition of stratification of knowledge and scientific knowledge, serving to justify dichotomies with high and powerful symbolic capital and practice). Rather than refuting an education of the body based on disciplinary knowledge or Cartesian science, which apparently only recognizes a point of view about it - as if the person were only a dimension - we boldly wish, from this historical heritage, to argue , though briefly, that through the movement of the body over time we can understand the movement of science itself as a result of our view of body and world. In this construction, theoretical contributions were used that discuss scientific epistemology (ARDOINO, 1998), complexity theory (MORIN, 2003), body (NIETZSCHE, 2012a, 2012b, 2013, 2014, 2015).

En este breve ensayo, buscamos reflexionar sobre cómo la razón ha consagrado la división del hombre en cuerpo y alma y cómo se reveló esta dualidad en la tradición jerárquica de la estratificación del conocimiento y el conocimiento científico, que sirve para justificar dicotomías con un capital simbólico alto y poderoso. (teoría y práctica). Al revés de refutar una educación del cuerpo basada en el conocimiento disciplinario o en la ciencia cartesiana, que, aparentemente, solo reconoce un punto de vista al respecto, como si la persona fuera solo una dimensión, deseamos con valentía, desde esta herencia histórica, argumentar, aunque brevemente, que a través del movimiento del cuerpo a lo largo del tiempo podemos entender el movimiento de la ciencia en sí como resultado de nuestra visión del cuerpo y el mundo. En esta construcción, se utilizaron contribuciones teóricas que discuten la epistemología científica (ARDOINO, 1998), teoría de la complejidad (MORIN, 2003), cuerpo (NIETZSCHE, 2012a, 2012b, 2013, 2014).

Neste breve ensaio, procuramos refletir sobre como a razão consagrou a divisão do homem em corpo e alma e sobre como essa dualidade se revelou na tradição hierárquica de estratificação do saber e do conhecimento científico, servindo para justificar dicotomias com alto e poderoso capital simbólico (teoria e prática). Mais do que refutar uma educação do corpo baseada no conhecimento disciplinar ou na ciência cartesiana, que, aparentemente, só reconhecem um ponto de vista sobre ele - como se a pessoa fosse apenas uma dimensão -, desejamos ousadamente, a partir dessa herança histórica, argumentar, embora de forma breve, que, através do movimento do corpo, ao longo dos tempos, podemos compreender o movimento da própria ciência como resultado de nossa visão sobre corpo e mundo. Nessa construção foram utilizados contributos teóricos que dissertam sobre epistemologia científica (ARDOINO, 1998), teoria da complexidade (MORIN, 2003), corpo (NIETZSCHE, 2012a, 2012b, 2013, 2014, 2015).
Keywords: Body
Complexity
Multireferentiality
Education
Cuerpo
Complejidad
Multirreferencialidad
Educación
Corpo
Complexidade
Multirreferencialidade
Educação
Citation: OLIVEIRA, Francisco Vieira de; BARBOSA, Joaquim Gonçalves. Corpo e ciência do conhecimento disciplinar à visão plural. ETD - Educação Temática Digital , Campinas, SP, v.23, n. 1, p. 192-211, jan./mar. 2021. https://doi.org/10.20396/etd.v23i1.8655904. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8655904. Acesso: 2021-06-29
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.20396/etd.v23i1.8655904
metadata.dc.identifier.url: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8655904
metadata.dc.subject.classification: Nível epistemológico
Appears in Collections:ETD – Educação Temática Digital

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.