Please use this identifier to cite or link to this item: http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/1240
metadata.dc.type: Dossiê
metadata.dc.creator: GRANDA, Fernando Henao
CARO, María Alejandra Taborda Caro
metadata.dc.creator.orcid: https://orcid.org/0000-0002-3633-6812
https://orcid.org/0000-0002-9170-661X
Title: Del paisaje geográfico al paisaje cinematográfico: los viajes del viento
metadata.dc.terms.title: ETD - Educação Temática Digital
metadata.dc.terms.source: Campinas, SP
23
2
abr./jun.
metadata.dc.format.medium: 448–466
Issue Date: 2021
ISSN: 1676-2592
metadata.dc.language: es
Abstract: A reflection on the impact of the relationship between education and cinema is presented through the analysis of the film Wind travel. In the first place, the various instrumentalized manifestations of the didactic relation and cinematographic language are pointed out. The main contributions of the relation of cinema as a language in itself are shown, from three possibilities: a record of an era, as a record of feelings such as thinking potential. A third section, with a more analytical content, addresses the problem generated by the lack of connection between Colombian cinema and school, and the possibilities of the geographical landscape as an analytical category for the compression of the film

Reflexiona sobre el impacto de la relación educativa y la película, a través del análisis de la película Los Viajes del Viento. En primer lugar, hay varias manifestaciones instrumentalizadas de la relación didáctica y el lenguaje cinematográfico. La continuación, si mostramos los principales aportes de la relación de la película como un camino amplio, partiendo de tres posibilidades: registro temporal, registro de sentimientos y potencial de pensamiento. Un título final, de contenido más analítico, aborda el problema que genera la falta de conexión del cine colombiano con la escuela y las posibilidades del paisaje geográfico como categoría analítica para la composición cinematográfica propuesta.

Apresenta-se uma reflexão sobre o impacto da conexão entre educação e cinema, por meio da análise do filme “As viagens do vento”. Em primeiro lugar, apontam-se as diversas manifestações instrumentalizadas da relação didática e da linguagem cinematográfica. As principais contribuições referentes ao cinema como linguagem em si são apresentadas a seguir, a partir de três possibilidades: registro de uma época, registro de sentimentos e potencialidades para o pensamento. Uma última seção, de conteúdo mais analítico, aborda o problema gerado pela falta de conexão entre o cinema colombiano e a escola e as possibilidades da paisagem geográfica como categoria analítica para a compreensão do filme proposto.
Keywords: Education
Instrumentalization
Thought
Landscape
Movie theater
Educación
Cine
Instrumentalización
Pensamiento
Paisaje
Educação
Cinema
Instrumentalização
Pensamento
Paisagem
Citation: GRANDA, Fernando Henao; CARO, María Alejandra Taborda Caro. Del paisaje geográfico al paisaje cinematográfico: los viajes del viento. ETD - Educação Temática Digital , Campinas, SP, v.23, n. 2, p. 448–466, abr./jun. 2021. https://doi.org/10.20396/etd.v23i2.8661513. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8661513. Acesso: 2021-06-29
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.20396/etd.v23i2.8661513
metadata.dc.identifier.url: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8661513
metadata.dc.subject.classification: Nível metodológico
Appears in Collections:ETD – Educação Temática Digital

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.