Please use this identifier to cite or link to this item:
http://edubase.sbu.unicamp.br:8080/jspui/handle/EDBASE/1240
metadata.dc.type: | Dossiê |
metadata.dc.creator: | GRANDA, Fernando Henao CARO, María Alejandra Taborda Caro |
metadata.dc.creator.orcid: | https://orcid.org/0000-0002-3633-6812 https://orcid.org/0000-0002-9170-661X |
Title: | Del paisaje geográfico al paisaje cinematográfico: los viajes del viento |
metadata.dc.terms.title: | ETD - Educação Temática Digital |
metadata.dc.terms.source: | Campinas, SP 23 2 abr./jun. |
metadata.dc.format.medium: | 448–466 |
Issue Date: | 2021 |
ISSN: | 1676-2592 |
metadata.dc.language: | es |
Abstract: | A reflection on the impact of the relationship between education and cinema is presented through the analysis of the film Wind travel. In the first place, the various instrumentalized manifestations of the didactic relation and cinematographic language are pointed out. The main contributions of the relation of cinema as a language in itself are shown, from three possibilities: a record of an era, as a record of feelings such as thinking potential. A third section, with a more analytical content, addresses the problem generated by the lack of connection between Colombian cinema and school, and the possibilities of the geographical landscape as an analytical category for the compression of the film Reflexiona sobre el impacto de la relación educativa y la película, a través del análisis de la película Los Viajes del Viento. En primer lugar, hay varias manifestaciones instrumentalizadas de la relación didáctica y el lenguaje cinematográfico. La continuación, si mostramos los principales aportes de la relación de la película como un camino amplio, partiendo de tres posibilidades: registro temporal, registro de sentimientos y potencial de pensamiento. Un título final, de contenido más analítico, aborda el problema que genera la falta de conexión del cine colombiano con la escuela y las posibilidades del paisaje geográfico como categoría analítica para la composición cinematográfica propuesta. Apresenta-se uma reflexão sobre o impacto da conexão entre educação e cinema, por meio da análise do filme “As viagens do vento”. Em primeiro lugar, apontam-se as diversas manifestações instrumentalizadas da relação didática e da linguagem cinematográfica. As principais contribuições referentes ao cinema como linguagem em si são apresentadas a seguir, a partir de três possibilidades: registro de uma época, registro de sentimentos e potencialidades para o pensamento. Uma última seção, de conteúdo mais analítico, aborda o problema gerado pela falta de conexão entre o cinema colombiano e a escola e as possibilidades da paisagem geográfica como categoria analítica para a compreensão do filme proposto. |
Keywords: | Education Instrumentalization Thought Landscape Movie theater Educación Cine Instrumentalización Pensamiento Paisaje Educação Cinema Instrumentalização Pensamento Paisagem |
Citation: | GRANDA, Fernando Henao; CARO, María Alejandra Taborda Caro. Del paisaje geográfico al paisaje cinematográfico: los viajes del viento. ETD - Educação Temática Digital , Campinas, SP, v.23, n. 2, p. 448–466, abr./jun. 2021. https://doi.org/10.20396/etd.v23i2.8661513. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8661513. Acesso: 2021-06-29 |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.20396/etd.v23i2.8661513 |
metadata.dc.identifier.url: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8661513 |
metadata.dc.subject.classification: | Nível metodológico |
Appears in Collections: | ETD – Educação Temática Digital |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.